Bendradarbiavimu grindžiamas menas: Nomeda ir Gediminas Urbonai
Nuo XX a. 10 dešimtmečio Lietuvoje paplinta bendradarbiavimu grindžiami meno projektai. Jie praplečia įprastas kūrybos nuostatas sekos tikrovė-kūrėjas-kūrinys-suvokėjas atžvilgiu.
Individuali kūryba
|
Bendradarbiavimu grindžiamas menas |
Kuria vienas menininkas |
Kuria dviejų ar daugiau žmonių (nebūtinai menininkų) kolektyvas |
Atspindi tikrovę ir menininko išgyvenimus |
Keičia socialinę-politinę tikrovę |
Orientuota į konkretų (neretai estetinį) rezultatą ar individualią meninę praktiką |
Siūlo konstruoti situacijas, gyvus įvykius |
Suvokiama kaip prekė ar fizinis objektas |
Pasižymi tęstinumu, sklaida laike ir erdvėje |
Būdingas tam tikras uždarumas, meno savyje pozicija |
Būdingas bendruomeniškumas, tarpasmeniniai santykiai |
Dominuoja mažai kintančios arba nuspėjamai nykstančios/augančios meno formos |
Dominuoja laikinos, atviros meno formos |
Žiūrovas yra kūrinio stebėtojas ir suvokėjas |
Žiūrovas yra naujų kūrinio reikšmių kūrėjas |
Ne vieną bendradarbiavimu grindžiamą projektą yra sukūrusi menininkų pora Nomeda ir Gediminas Urbonai. Pastarojo dešimtmečio projektuose jie bendradarbiauja su visuomenės aktyvistais, intelektualais, architektais, dizaineriais, kompozitoriais, meno kritikais ir kitais įvairių profesinių bei socialinių sluoksnių atstovais.
Gediminas. Mes savo veiklą vadiname tyrimu. Iš pradžių atsiranda nuojauta, o vėliau ją mėginame pagrįsti. Todėl nuolat ką nors nauja išmokstame. Gilinamės į kokią nors mokslo sritį, nors iš pradžių mums ir trūksta išmanymo. Kartais sulaukiame priekaištų, kad lendame ne į savo teritorijas. Tačiau juk visi turime teisę mokytis, o kūryba per tai ir tampa įdomi. Kartais tam tikros srities specialistų požiūris yra gana siauras ir griežtai apibrėžtas, o iš šalies galima pažvelgti laisviau, gal kiek paviršutiniškiau, tačiau kitaip. Mes nedarome mokslo iliustracijos. Manome, jog yra didžiausia nesėkmė, jei meno kūrinys tampa vien tam tikro technologinio atradimo atspindžiu. Į mokslą mėginame pažvelgti paradoksaliai, kad tarp kalbos ir matematikos įsiterptų poezija.
Nomeda. /.../ Kreipėmės į psichiatrus, feministes, kino kritikus, balandžių augintojus į daugybę įvairių žmonių nes mus domina kolektyvinio meno formos. Tyrinėjame ribas tarp kolektyvinio ir kolaboratyvaus meno. Žiūrime, kaip tie žmonės tampa dalyviais, stebime ribas tarp jų ir mūsų kūrybos laisvės, kiek jos viena kitą riboja. Mes tampame jų, jie mūsų medžiaga.
APIE AUTORIUS
Nomeda gimė 1968 m. Kaune, Gediminas 1966 m. Vilniuje. Abu mokėsi Vilniaus dailės akademijoje: Gediminas baigė skulptūrą, Nomeda grafiką. 1993 m. įkūrė Jutempus galeriją, rengusią tarpdisciplininio meno projektus. Nuo 1998 m. Tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos nariai. 2007 m. atstovavo Lietuvai 52-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje; buvo apdovanoti Nacionaline kultūros ir meno premija už reikšmingą indėlį į medijų meną projektuose Pro-testo laboratorija ir Villa Lituania.
Gyvena ir kuria Kembridže, Masačūsetse (JAV) ir Vilniuje.