ŠIUOLAIKINIS ŠOKIS

Šiuolaikinis šokis kaip žanras XX a. pradžioje atsirado vienu metu JAV ir Vokietijoje – kaip pasipriešinimas griežtiems baleto kanonams. Yra keletas terminų, kurie skirtingose šalyse vartojami norint nusakyti šį šokio žanrą.

Šiuolaikinis šokis – ang. contemporary dance
Šį terminą dažniau vartoja Europoje, jis siejamas su Europos šiuolaikiniu šokiu, pradėtu kurti XX a. viduryje.

Modernus šokis – ang. modern dance
Ši sąvoka vartojama, kai kalbama apie žanro pradininkus JAV – Marthą Graham (1894–1991), Jose Limoną (1908–1972) ir kitus vėliau JAV kūrusius choreografus. Vokietijoje Rudolfas Labanas (1879–1958), Kurtas Joosas (1901–1979) diegė naujoves, formuodami išraiškos šokį ir šokio teatrą, kurio žymiausia šių laikų kūrėja buvo Pina Bausch (1940–2009).

Postmodernus šokis – ang. postmodern dance
Ši sąvoka siejama su šokio kūrėjais, dirbusiais po xx a. 7-ojo dešimtmečio, ypač daug dėmesio skyrusiais eksperimentavimui šokyje, ieškant naujų formų, prasmių. Žymiausias atstovas – JAV kūręs Mercas Cunnighamas (1919–2009).

Isadora Duncan (1877–1927) – šiuolaikinio šokio pirmtakė, pirmoji pradėjusi laužyti griežtus baleto kanonus ir daryti viską priešingai – šokti basa aikštėse, apsirengusi lengvomis graikiškomis tunikomis. Ji pati kūrė savo šokius, taip suteikdama moterims daugiau reikšmės, nes balete kaip kūrėjai dominavo vyrai, o moterims, suvaržytoms ankštomis suknelėmis, kietais nepatogiais šokio bateliais, tekdavo tik atlikėjų vaidmuo.
Tačiau, nepaisant termino, šiuolaikinis šokis, viena vertus, turi labai daug išraiškos laisvės, kita vertus, yra tam tikros technikos, judėjimo stiliai, kurių mokantis formuojasi laisvas ir paslankus kūnas. Tačiau tai nėra bet koks šokis, pavyzdžiui, ritminis judėjimas, panašus į tai, ką šoka šokėjai už pop dainininkų nugarų.

ŽYMIAUSI LIETUVOS ŠIUOLAIKINIO ŠOKIO CHOREOGRAFAI
ŽYMIAUSI LIETUVOS ŠIUOLAIKINIO ŠOKIO ŠOKĖJAI
ŠIUOLAIKINIO ŠOKIO TRUPĖS

ŠIUOLAIKINIO ŠOKIO ORGANIZACIJOS
ŠIUOLAIKINIO ŠOKIO RENGINIAI

Lietuvoje modernaus ir šiuolaikinio šokio istorija prasidėjo nuo Danutės Nasvytytės (1916–1983) ir jos Kaune 1939 m. įsteigtos Ritminės gimnastikos ir išraiškos šokio studijos, kurią ji įkūrė baigusi Juttos Klamt išraiškos šokio mokyklą Berlyne.
D. Nasvytytės mokinė Kira Daujotaitė (g. 1921) Kaune 1944 m. įkūrė išraiškos šokio kolektyvą, kuris 1969 metais buvo pavadintas išraiškos šokio kolektyvu „Sonata“ ir gyvavo iki 1984 metų.
Birutė Letukaitė, buvusi Kiros Daujotaitės mokinė ir „Sonatos“ šokėja, 1980 metais Kaune įkūrė savo kolektyvą – moderniojo šokio studiją „Aura“, kuris nuo 1995 metų yra Kauno miesto savivaldybės šokio teatras „Aura“, pirmasis profesionalus moderniojo šokio teatras. Letukaitė iki šiol yra jo direktorė ir meno vadovė. 1989 metais Kaune Birutė Letukaitė surengė pirmąjį modernaus šokio festivalį Lietuvoje, kuris dabar vadinasi „Auros“.
Nuo 1995 metų, kai Vilniuje buvo įkurtas Lietuvos šokio informacijos centras (LŠIC), šalies sostinėje suaktyvėjo šiuolaikinio šokio bendruomenė, nes buvo rengiami įvairių šiuolaikinio šokio technikų seminarai, kviečiami dėstytojai iš užsienio, organizuojami tarptautiniai kūrybiniai projektai. Nuo 1997 metų LŠIC rengia Tarptautinį šiuolaikinio šokio festivalį „Naujasis Baltijos šokis“, nuo 2000 metų – Vasaros šokio mokyklą profesionalams ir pradedantiesiems šokėjams, nuo 2006 metų leidžia Lietuvos profesionalų šiuolaikinį šokį pristatantį DVD „Lithuanian Dance Scene“ („Lietuvos šokio scena“), kuriame pristatomos tų metų šokio spektaklių premjeros ir renginiai.
Pastaruoju metu Lietuvoje aktyvėja naujų šiuolaikinio šokio formų paieškos – ŠOKIS GAMTOJE, mieste (ang. site specific), VIDEO ŠOKIS (ang. dance for camera, video dance) ar įvairių ŠOKIO ŽANRŲ SĄJUNGA.